Meer dan 10 jaar helpen wij bedrijven hun financiële en branding doelstellingen te bereiken. Onum is een waarden-gedreven SEO bureau toegewijd.

CONTACTEN
Marketing

Hoe budgetteer je je Facebook- en Instagram-advertenties?

Welk budget moet ik investeren in mijn Facebook- en Instagram-reclamecampagnes?

Op een of ander moment heb je jezelf deze vraag gesteld voordat je je campagne lanceerde.

Sommige marketeers gewoon een willekeurig percentage van hun inkomsten te worden geherinvesteerd in reclame.

Anderen stellen met de hulp van hun financieel manager jaarbudgetten op en verdelen dit budget vervolgens maand na maand.

Er zijn ook marketeers die een ROïstische benadering hebben van "mijn budget is onbeperkt als ik mijn rentabiliteitsdoelstellingen maar haal".

Als u echter te weinig budget uittrekt voor uw campagnes, zult u voorzichtig moeten zijn, kan je veel kansen missen.

Aan de andere kant, als je te veel geld investeert, In plaats daarvan riskeer je geld te verliezen.

Hoe bepaalt u het 'juiste' budget om uw marketingdoelstellingen te bereiken?

Dat is waar dit artikel over gaat!

Je ontdekt met mij hoe je een budget op Facebook instelt zodat Facebook het zo optimaal mogelijk besteedt.

Vervolgens zullen we een 5-stappen proces om het budget voor uw campagnes te bepalen, ongeacht uw doelstellingen.

1) Begrijpen van budgetbeheer op Facebook

Wanneer je adverteert in de Facebook Ads Manager, heb je 2 manieren om uw campagnebudget in te stellen.

De eerste manier om dit te doen is stel het budget in op het "campagne" niveau en laat Facebook de campagne budget optimalisatie (CBO) doen.

Campagne budget optimalisatie (CBO) is een beetje zoals all-risk verzekering.

Je geeft Facebook een budget (bijv. €30 per dag) en het algoritme verdeelt het budget over de verschillende advertenties die deel uitmaken van de campagne.

Met CBO hoeft u niet heen en weer te lopen om uw budget te beheren. Facebook zal het voor je doen, in real time.

Zoals Facebook uitlegt, zal zijn algoritme er zelf voor kiezen om een groter budget toe te wijzen aan een reeks advertenties die beter presteren (of een hoger conversiepotentieel hebben) en Vermijd het uitgeven van uw budget aan advertentiesets die minder kansen hebben om te converteren.

Hier is een schematische voorstelling:

U moet campagnebudgetoptimalisatie gebruiken als :

  • U bent meer geïnteresseerd in het optimaliseren van de kosten per resultaat van uw campagne, dan in een bepaalde reeks advertenties
  • Je doet niet aan A/B testen
  • U wilt de last van het beheer van uw budget van uw schouders nemen en het overlaten aan Facebook

Ik heb in dat artikel uitgelegd dat het algoritme van Facebook niet noodzakelijkerwijs weet dat bepaalde groepen advertenties waardevoller voor je zijn (bijvoorbeeld abonnees op je nieuwsbrief kunnen belangrijker voor je zijn dan mensen die je website bezoeken).

Bovendien maakt het optimaliseren van het campagnebudget het altijd moeilijk om een nieuw publiek in de campagne te integreren.

Dit is de reden waarom sommige adverteerders de voorkeur geven aan de tweede methode: budgetbeheer op het niveau van het reclamepakket.

Het bestaat simpelweg uit het zelf instellen van het budget voor de advertentiesets in uw campagne (ABO) en het budget actief beheren op basis van de prestaties van elke reeks advertenties.

Met deze methode, heb je meer flexibiliteit voor :

  • Doelgroepen testen
  • Wijs het budget toe dat u geschikt acht voor elke reeks advertenties
  • Beheer zelf de toewijzing van het budget aan de verschillende reclamepakketten (doelgroepen)

Maar pas op.

Meer flexibiliteit betekent ook dat u meer tijd zult moeten besteden aan het beheer van uw budgetten en dat u nooit veilig bent voor het maken van fouten.

Wanneer uw campagne slechts een paar advertentiesets bevat, is het vrij eenvoudig te beheren.

Als u echter een campagne heeft met meerdere advertentiesets en u wilt schalen, dan zou ik aanraden om het campagnebudget te optimaliseren!

U zult veel tijd besparen en u zult minder snel fouten maken.

2) Dagbudget of globaal budget?

Je hebt nu begrepen dat er 2 manieren zijn om een budget in te stellen op Facebook: op het niveau van de campagne of op het niveau van de advertentieset.

Er is nog een subtiliteit die u moet weten over Facebook-advertenties campagne budgetten.

U kunt kiezen of uw budget van toepassing is op elke dag of op de gehele duur van de campagne of reeks advertenties.

Wanneer het budget voor één dag geldt, spreekt Facebook van een "dagelijks budget".

Wanneer het van toepassing is op de gehele looptijd van de campagne of advertentieset, verwijst Facebook hiernaar als het "globale budget".

Dagelijkse begroting

Met de dagelijkse budgetten, vertel je Facebook het gemiddelde bedrag dat zij per dag kunnen uitgeven. Facebook zal zijn best doen om zijn budget te besteden op basis van uw biedstrategie.

Dus als je een budget van 20 pond per dag instelt voor je campagne gedurende 7 dagen, zal Facebook ervoor zorgen dat je niet meer dan 140 pond uitgeeft over de week.

Verwacht echter niet dat Facebook elke dag hetzelfde bedrag uitgeeft.

Het algoritme kan maximaal 25% afwijken van het daggemiddelde.

Zoals Facebook uitlegt in dit artikel:

"Als vur dagbudget is €10, we zullen niet meer dan €70 per kalenderweek. Sommige dagen geven we tot €12,50 uit en andere minder dan €10. Deze grafiek geeft u een idee van hoe we de €70 zouden kunnen besteden. De blauwe curve toont het algemene uitgavenpatroon van dag tot dag. De groene zeshoekjes staan voor het bedrag dat op een bepaalde dag werkelijk is uitgegeven (gemiddeld 10 euro per dag, in totaal 70 euro).

Samengevat is het dagbudget de beste optie voor adverteerders die campagnes die voortdurend lopen en die hun dagelijkse uitgaven onder controle willen houden.

Bovendien geeft het dagbudget de adverteerder meer flexibiliteit om het budget te verhogen of te verlagen op basis van de prestaties.

Totale begroting

Globale begrotingen worden het vaakst gebruikt in 2 situaties :

  • Campagnes met een vastgestelde einddatum en budget. Bijv.: een flitsoperatie tijdens een weekend, een lancering, enz.
  • Campagnes waarvoor u geef je budget alleen op bepaalde tijden uit. Bijv.: een restauranthouder die zijn budget niet buiten de piekuren wil uitgeven

In alle gevallen moet u een einddatum voor de campagne en een totaalbedrag voor de uitgaven vaststellen.

Zodra je het campagnebudget en de looptijd hebt bepaald, hoef je Facebook alleen nog maar je budget te laten beheren voor de duur van de campagne.

Facebook's algoritme zal uw budget uitgeven op de dagen (en tijdstippen) waarop je de beste resultaten zou kunnen hebben.

Het is dus mogelijk dat uw uitgaven (boven 25%) van dag tot dag grotere verschillen vertonen.

U kunt ook uw advertenties plannen om alleen op bepaalde tijden van de dag te lopen.

Hier is een voorbeeld van een flitsoperatie die wij tussen 21 april om 18.00 uur en 25 april om 23.59 uur hebben gelanceerd.

We hadden een budget van €350 vastgesteld voor de duur van de campagne.

Het gemiddelde bedrag dat elke dag werd uitgegeven was 85,91 euro, maar het is te zien dat Facebook op sommige dagen veel meer uitgaf dan op andere.

Het hoogtepunt van de uitgaven was op 22 april met een uitgave van 95,61 euro op één dag!

Merk ook op dat de keuze van dagelijks of globaal budget is onomkeerbaar zodra de campagne is gelanceerd.

Als u het wilt veranderen, moet u de campagne stopzetten, dupliceren en dan dit budget veranderen.

3) Hoe stel je een campagnebudget in op Facebook Ads?

We hebben al goede vooruitgang geboekt met het beheren van budgetten voor Facebook en Instagram advertenties, maar ik heb je nog steeds niet verteld hoe stel uw budget vast.

Hoeveel te investeren?

U zult het in een paar ogenblikken te weten komen door dit te volgen kader in 5 stappen.

Stap #1: Bepaal uw doelstellingen

Begin met het bepalen van een specifieke marketingdoelstelling die moet worden bereikt.

Op Facebook heb je 3 hoofdtypen doelen en 11 advertentiedoelen:

  • Bewustmaking naamsbekendheid, bereik
  • Overweging verkeer, interacties, videoweergaven, app-installaties, het genereren van leads en messaging
  • Conversie conversies, catalogusverkoop, verkeer van verkooppunten

In welke categorie val jij?

Laten we een paar voorbeelden nemen.

Een adverteerder zou reclame kunnen gebruiken om verkeer naar zijn website te genereren.

Een andere adverteerder zou kunnen adverteren om verkoop op hun website te genereren.

(Nog) een andere adverteerder adverteert voor meer mensen om hun iOS app te downloaden.

Is dit genoeg om een budget voor een Facebook Ads campagne te bepalen?

Niet helemaal.

Je mist wat informatie.

De eerste is de volume.

Wat zijn uw doelstellingen in termen van resultaten?

Hoeveel verkopen wil je elke dag? Hoeveel bezoekers wil je per dag op je site krijgen? Hoeveel app installs wil je per dag krijgen?

Laten we teruggaan naar onze voorbeelden.

  • Verkeer: de adverteerder wil 100 bezoekers per dag op zijn website krijgen
  • Conversies: de adverteerder wenst 10 transacties per dag op zijn website te genereren (de waarde van deze transacties wordt later besproken)
  • App installs: adverteerder zou graag elke dag 50 nieuwe app installs van Facebook krijgen

Zullen we verder gaan?

We zijn nog lang niet klaar!

Stap #2: Maak een prognose (of anticipeer) van de kosten per resultaat en bereken uw geraamde budget

In dit tweede deel zullen wij ons concentreren op de kosten. Zonder deze informatie zal het moeilijk zijn uw budget te berekenen.

Ten eerste, weet je:

  • Kostprijs Hoeveel kost een resultaat je? Of hoeveel bent u bereid te betalen voor het gewenste resultaat?
  • Inkomen Hoeveel krijg je voor een gemiddeld resultaat?

Als je weet hoeveel een resultaat je kost en wat de opbrengst per resultaat is, dan kun je gemakkelijk je Facebook ads budget berekenen.

Voor een verkeerscampagneDe enige gegevens waarin wij geïnteresseerd zijn, zijn de kosten per bekeken landingspagina.

Er zijn twee mogelijke scenario's.

Geval 1: je hebt nog nooit maakt reclamecampagnes voor.

Om de kosten per landing page view te achterhalen, kunt u ofwel een arbitraire waarde geven of uw eigen onderzoek doen.

Helaas zijn er in Frankrijk weinig betrouwbare studies die u een gemiddelde kostprijs per klik kunnen geven die realistisch is voor uw bedrijfstak.

Daarom adviseer ik u om start een eerste 7-daagse traffic campagne en 5 tot 10€ per dag te investeren in een gericht publiek (minder dan 1.000.000 mensen).

U kunt dan een idee krijgen van de kosten per klik en de kosten per bekeken landingspagina voor uw account.

Als u bijvoorbeeld ziet dat de kosten per bekeken landingspagina €0,30 bedragen, betekent dit dat u €30 moet investeren als u 100 bezoekers per dag op uw website wilt hebben (kosten per bekeken pagina vermenigvuldigd met het aantal bezoekers).

Geval 2: U hebt al Facebook-reclamecampagnes gelanceerd

Ga in dit geval naar uw rapporten en analyseer hoeveel een landing page view u de afgelopen 3 maanden heeft gekost.

In het ideale geval selecteert u alleen campagnes met de doelstelling "verkeer", omdat De kosten verschillen naar gelang van de doelstellingen van de campagne.

Voor een app installatie campagneDe redenering is precies dezelfde, behalve dat je de kosten per app-installatie meet.

Voor een campagne met een conversiedoelDe berekening van het budget is enigszins anders, omdat u ook rekening moet houden met de waarde van een conversie.

Er zijn ook twee mogelijke scenario's.

Als u nog nooit een campagne hebt gevoerd, moet u een prognose maken. Hier is een voorbeeld:

  • Maximale kosten per resultaat van €30. Met andere woorden, u bent bereid om maximaal 30 euro te betalen voor een conversie (aankoop, lead, enz.). Dit wordt ook wel de kosten van verwerving genoemd.
  • Gemiddeld levert een aankoop je €100 op. Dit is de gemiddelde opbrengst per conversie.

Dan moet je gewoonpas een regel van drie toe om uw budget te berekenen.

Bijvoorbeeld, als u 10 transacties per dag wilt genereren ter waarde van €100 met een maximale acquisitiekost van €30:

  • Dit komt overeen met een omzet van 1000 euro per dag.
  • Wetende dat u bereid bent €30 per aankoop te betalen, zult u €300/dag moeten investeren (10 transacties x kosten per conversie) om uw doel te bereiken
  • U zou een rendement op reclame-investering hebben van 3,33 (€1000 gedeeld door €330)

Als u weet wat uw kosten zijn, kunt u gewoon dezelfde berekening uitvoeren, behalve dat u de kosten van acquisitie en de gemiddelde inkomsten per conversie vervangt door hun werkelijke waarden!

(Om het gemiddelde boodschappenmandje te vinden, moet u de conversiewaarde van de aankopen delen door het aantal aankopen).

Let op: Ik schreef een meer gedetailleerd artikel op acquisitiekosten, conversiewaarden en ROAS. Dit zou u moeten helpen duidelijker te zien als u dit deel ingewikkelder vindt.

Stap #3: Wijs uw budget toe 

Wij hebben het moeilijkste gedaan: uw budget bepalen.

Nu, hoe dit budget te verdelen?

Als je regelmatig de artikelen op deze blog leest, weet je dat ik het veel heb overorganiseer uw campagnes met een sales tunnel logica :

  • Een acquisitiecampagne
  • Een of twee remarketingcampagnes (midden en onder in de salesfunnel)
  • Een getrouwheidscampagne

Ik praat er in detail over in dit artikel over Facebook verkoop tunnels.

Deze uitsplitsing verschilt niet veel naar gelang van uw activiteit: e-commerce, diensten, infoproducten, saas, enz.

Over het algemeen verdelen we een budget voor Facebook Ads met de 75/25 methode.

Het idee is simpel.

Het bestaat uit het toewijzen van uw reclamebudget binnen 2 of 3 grote campagnes.

  • 75% in overname Een campagne die tot doel heeft uw merk en uw aanbod meer bekendheid te geven en nieuwe klanten te werven. Dit is meestal je minst winstgevende campagne 🙁
  • 20 tot 25% in remarketing Een campagne die erop gericht is gepersonaliseerde reclame te tonen aan mensen die u al kennen, om zo een verkoop te genereren.
  • 0 tot 5% in loyaliteit De trouw van uw klanten betekent ook dat u hen kwaliteitsproducten moet aanbieden.up-sell (upmarket), cross-sell (complementaire producten) en noviteiten (herhalingsaankopen). Dit is meestal je meest winstgevende campagne 😉

Waarom zo veel investeren in acquisitie als deze campagne minder winstgevend is dan andere?

Omdat je moet uw doelgroepen op maat samenstellen Mensen die uw site bezoeken, met u interageren op sociale netwerken, enz.

Als u dat niet doet, zullen uw remarketingpubliekspools te klein zijn, wat betekent dat u uw (eigen) doelgroepen snel zult verzadigen en minder winstgevende campagnes zult hebben die niet opschalen.

Zo ziet een budgetverdeling eruit in trechter eens opgezet op Facebook.

Campagnes met het trefwoord "ACQ" in hun naam zijn acquisitiecampagnes, terwijl campagnes met het trefwoord "RMKTG" in hun naam remarketingcampagnes zijn.

Stap #4: Start de campagne en volg de resultaten

Nu moet u alleen nog uw campagne lanceren en nagaan of uw kosten- en inkomstenprognoses in werkelijkheid kloppen en of u uw budgetten moet aanpassen (of niet).

Maar pas op.

Het lanceren van een Facebook advertentiecampagne gaat ook over het drukken op de juiste knoppen, het targeten van een publiek, het kiezen van de juiste locaties en het schrijven van de tekst voor uw advertentie.

Ik verwijs u naar mijn gids voor Facebook-reclame, waarin ik u leer hoe u winstgevende Facebook-reclamecampagnes kunt uitvoeren.

Zodra de campagne is gelanceerd, wacht 5 tot 7 dagen om uw resultaten te volgen.

U kunt dan de kosten per resultaat analyseren.

Laten we teruggaan naar onze voorbeelden.

Voor de verkeerscampagneHoeveel kost een landing page view u?

Als de kosten lager uitvallen dan verwacht, kunt u uw budget ongewijzigd laten of verlagen omdat het minder kost dan verwacht.

Als de kosten hoger zijn dan verwacht, kunt u uw campagne optimaliseren of uw budget verhogen om uw doelen te bereiken!

De redenering is dezelfde voor app installatie- en conversiecampagnesHet enige verschil is dat u voor conversiecampagnes rekening moet houden met de waarde van het gemiddelde winkelmandje.

Als een aankoop meer geld opbrengt dan u had verwacht, zult u minder moeten investeren dan u oorspronkelijk had gepland.

Anders zult u uw campagne moeten optimaliseren of uw budget moeten verhogen om uw oorspronkelijke doelstellingen te bereiken.

Stap #5: Pas uw budget aan

Tot slot, vergeet niet dat uw budgetten nooit vastliggen!

U kunt ze altijd bijstellen naar gelang van de prestaties van de campagne.

Als de campagnes goed presteren, waarom uw budget niet verhogen?

Ga gewoon naar de kolom "Budget" van uw campagne of advertentieset en klik op het potloodje om het campagnebudget te wijzigen.

Verhoog vervolgens het budget met maximaal 20% en evalueer na 3 dagen opnieuw of uw kosten per resultaat stabiel blijven.

Als de campagnes niet zo goed presteren als verwacht, kunt u het budget altijd verlagen terwijl u uitzoekt wat er misging.

Het is veiliger, vooral als je niet gewend bent om campagnes op Facebook en Instagram te voeren!

Conclusie

Het is nooit gemakkelijk een budget vast te stellen om in reclame te investeren.

Je kunt je budgetten willekeurig vaststellen, maar Dit is geen erg wetenschappelijke benadering.

In dit artikel heb je geleerd hoe je een methode op basis van doelstellingen en kosten.

Naar mijn mening is dit de meest relevante aanpak om nauwkeurig een budget te bepalen om te investeren in sociale reclame.

Het enige wat daarvoor nodig is, is dat u uw marketingdoelstellingen kwantificeert, uw kosten per resultaat kent (of schat) en de inkomsten die per conversie worden gegenereerd.

Zodra u over deze informatie beschikt, kunt u het "juiste" budget berekenen om in uw campagnes te investeren en dit naarmate de campagne vordert bijstellen!

Hoe bereken je je budget voor Facebook en Instagram advertenties?

Auteur

Digitale groei

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *