Meer dan 10 jaar helpen wij bedrijven hun financiële en branding doelstellingen te bereiken. Onum is een waarden-gedreven SEO bureau toegewijd.

CONTACTEN
Marketing

Social Commerce: Hoe kan je influencers vragen om te verkopen?

Vandaag de dag zijn sociale netwerken steeds meer gericht op sociale handel. Zij lanceren regelmatig nieuwe functies waarmee merken zaken kunnen doen en omzet kunnen genereren. Deze commerciële aanpak is des te doeltreffender als hij wordt gecombineerd met een andere essentiële hefboom in 2021: beïnvloedingsmarketing.

We zullen eerst kijken naar discovery commerce op Facebook, een social commerce trend die werd gepresenteerd door Farah Hamelin, Facebook Product Marketing Manager, tijdens het laatste webinar georganiseerd door Reech en Swello. Waarom de nadruk leggen op productontdekking op de verschillende platforms van de Facebook-groep? Welke strategie moet je volgen om je bedrijf te ontwikkelen op Facebook, Messenger, Instagram en WhatsApp? Hoe haal je het meeste uit "Shopping" op Instagram?

Daarna zullen we het hebben over influence marketing en de synergieën met social commerce. Guillaume Doki-Thonon, mede-oprichter en CEO van Reech, sprak er tijdens hetzelfde webinar over. Hoe gebruik je invloed om de verkoop te vertienvoudigen? Hoe kunnen influencers merken helpen meer te verkopen? Waarom een like een verkoop kan worden? Welke strategie moet met hen worden opgezet om de verkoop te optimaliseren? Welk soort partnerschap moet worden opgezet met influencers? Welk publicatieformaat moet worden gebruikt?

  • Discovery commerce op Facebook, een trend in de sociale handel.

Laten we beginnen met te zeggen dat de onlineverkoop sinds het begin van de crisis explosief is gestegen. Een tendens die gemakkelijk kan worden verklaard door de vele gezondheidsbeperkingen die met Covid19 gepaard gaan. In Frankrijk zegt 28% van de door Facebook ondervraagde mensen dat zij vaker online zullen blijven kopen, zelfs na de epidemie. Hieraan moet worden toegevoegd dat Social Commerce in Frankrijk nog niet volwassen is, verre van dat zou ik zeggen! Sommige gebruikers zouden graag gemakkelijk aankopen kunnen doen via sociale netwerken, maar dat is nog niet mogelijk, althans niet helemaal. Ook al hebben merken de mogelijkheid om nieuwe winkelervaringen aan te bieden, door hun producten op een interactieve manier naar voren te brengen, toch is de betaling nog niet volledig geïntegreerd binnen de platforms.

Facebook maakt een onderscheid tussen e-commerce in de traditionele zin, waar mensen de juiste producten vinden, en discovery commerce, waar producten de juiste mensen vinden. De discovery commerce-benadering is gebaseerd op veilig gegevensbeheer en berust op drie elementen:
- beschikken over uitgebreide gegevens door te bepalen wat belangrijk is voor mensen en hoe zij omgaan met het merk.
- gebruik maken van gesofisticeerde reclametools om de gegevens van mensen te ontginnen en het product in staat te stellen de juiste mensen te vinden.
- aantrekkelijke winkelervaringen te bieden, het winkelproces te versnellen en te vereenvoudigen.

Facebook vertrouwt op machine learning om gegevens te synthetiseren en bedrijven de mogelijkheid te bieden ervaringen op te bouwen die voor elk individu relevant zijn. Het platform probeert eerst mensen te begrijpen via een dataset. Op hun beurt krijgen merken de kans om hun klanten te begrijpen. Machine learning-technologie biedt gepersonaliseerde ervaringen aan klanten die onmiddellijk actie kunnen ondernemen door gemakkelijk aankopen te doen op een website. De gegevens van deze interacties worden gebruikt om het systeem voortdurend te optimaliseren. Dit is wat de opwaartse spiraal van ontdekkingshandel op Facebook kan worden genoemd.

Zoals u weet, heeft Facebook verschillende, maar elkaar aanvullende sites en toepassingen. Wat wij vooral willen, is een uniforme ervaring kunnen aanbieden op al deze ruimtes:
- Facebook: voor een grootschalige gemeenschap.
- Messenger: voor nauwere relaties.
- WhatsApp: voor privécommunicatie.
- Instagram: voor artistieke expressie.

Laten we ons richten op Instagram, het eerste platform dat zich positioneerde op social commerce door zijn strategie te richten op het ontdekken van nieuwe dingen. 84% van de mensen wil nieuwe producten ontdekken op Instagram. In feite is Instagram altijd al een shoppingtool geweest. 92% van de gebruikers zegt actie te hebben ondernomen op het moment dat ze iets op Instagram zagen.

"Shopping gaat over functies waarmee mensen concrete informatie kunnen krijgen over te koop aangeboden producten en gemakkelijker aankopen kunnen doen. "Winkelen" is eigenlijk twee dingen: de "Tag" en de beroemde "Swipe Up". Shopping bestaat in feite uit twee functies, de Tag die bedrijfsinformatie geeft binnen Instagram en de Swipe Up die doorverwijst naar een externe site. Om de kracht van "Shopping" te onderstrepen, volgt hier een cijfer dat Farah Hamelin over Instagram heeft meegedeeld: elke maand zien 130 miljoen mensen een Shopping-tag wanneer ze op een publicatie tikken.

Om op Instagram gezien te worden, moeten producten altijd in het hart van de storytelling worden geplaatst, direct in de posts of in de stories. In de nieuwsfeed is het mogelijk om tot vijf producten per afbeelding en tot twintig producten per carrousel te identificeren. In verhalen kunnen producten aan video's en afbeeldingen worden toegevoegd met behulp van een "productsticker". Met Shopping hebben gebruikers snel toegang tot de prijs en details van producten. Nadat ze op een producttag of -sticker hebben getikt, worden ze doorgestuurd naar de productbeschrijvingspagina op Instagram. Van daaruit kunnen ze direct naar de website gaan, het product registreren of verder kijken naar andere producten op Instagram.

Het platform gaat nog verder met een belangrijke nieuwe functie die een paar maanden geleden werd gelanceerd: de mogelijkheid om creditcardgegevens rechtstreeks in Instagram in te voeren. Een sectie genaamd "Betalingen" stelt gebruikers in staat om een creditcard toe te voegen aan de applicatie. Er zij op gewezen dat gebruikers nog steeds naar e-commercesites worden doorverwezen wanneer zij een aankoop doen. Laten we geduldig zijn!

  • De combinatie van Social Commerce + Influence Marketing

Influencers zijn beïnvloeders, mensen die bekend staan om hun aanbevelingskracht bij een bepaald aantal consumenten. Deze consumenten volgen hen en hebben regelmatig interactie met hen op sociale netwerken... (Goede) influencers zorgen er dus voor dat merken die producten verkopen hun verkoop kunnen vertienvoudigen. En trouwens, alle merken gebruiken influencer marketing om uiteindelijk verkoop te genereren. Maar om succesvol te zijn met influencer marketing, is het essentieel om alle traditionele communicatiedoelstellingen, bekendheid, overweging, merkvoorkeur en koopintentie, in gedachten te houden. De ergste vergissing zou zijn te geloven dat beïnvloedingsmarketing geen rekening houdt met deze verschillende doelstellingen. Het is bijvoorbeeld onmogelijk om influencercampagnes te voeren met aankoopintentie als doelstelling als deze niet is vastgesteld bij influencers en op sociale netwerken.

Instagram is het sociale netwerk bij uitstek voor influencer-marketingcampagnes. Volgens de laatste studie van Reech, beïnvloeders rangschikken het als nummer 1. Het is hun favoriete platform, ver voor de andere, met name Facebook en YouTube! Hoe kunnen we dit verklaren? Dat is te danken aan de diversiteit van de formaten die Instagram biedt, die het mogelijk maakt om te werken aan de verschillende hierboven genoemde communicatie-items. Een voorbeeld met het oog op de aankoopintentie. Merken vertrouwen sterk op live shopping met influencers die producten, promoties en exclusiviteiten live tonen. Dus nee, live winkelen is geen vies woord! Het is iets dat het publiek aanspreekt, gebruikers van sociale netwerken willen producten ontdekken en ze gemakkelijk kunnen kopen via dit soort live video.

"Sommige mensen denken dat er beïnvloeders zijn die verkopen en anderen die dat niet doen, dat er campagnes zijn die verkopen en anderen die dat niet doen. Dit is niet waar! Sommige merken zijn gewoon op verschillende niveaus van volwassenheid in hun influencer marketing strategie."Guillaume Doki-Thonon legde in dit webinar uit.

Het is mogelijk om campagnes te bedenken die verkopen, hier zijn 3 bewijzen dat een like een verkoop kan worden.

1. Een cijfer: 47 % van de internetgebruikers heeft al een product gekocht nadat ze het op Instagram hadden gezien. Zij gebruiken het platform om producten te ontdekken en te kopen.

2. Eén soort partnerschap: de ontwikkeling van capsulecollecties. Het aanbieden van producten die samen met influencers zijn samengesteld, is een winnende strategie voor merken.

Het beste voorbeeld: Léna Situations met het merk Jennyfer. Een woordje over deze collectie die bestaat uit verschillende kledingstukken die het volgens Léna mogelijk maken om "in alle situaties stijlvol te zijn". Dit is een belangrijk project voor de influencer, Léna heeft het echt ter harte genomen. Ze legt in een Instagram post uit dat ze echt hard heeft gewerkt om goedkope kleding en accessoires aan te bieden die op haar lijken. Ze stelt haar volgers ook gerust over haar grote betrokkenheid door uit te leggen dat ze niet "alleen haar naam wilde zetten op het werk van de Jennyfer-teams".

Een ander voorbeeld dat iets minder geavanceerd is, is Alix Grousset en Deliveroo. In samenwerking met Alix en andere influencers is een site opgezet met een gezamenlijke kaart waarop goede leveringsadressen worden aangegeven. Deze site, die de naam "Ça recommande" draagt, wordt gemaakt door inhoudsdeskundigen die gespecialiseerd zijn in voeding, lifestyle en familie. Ze delen goede adressen door een commentaar toe te voegen. Hun gemeenschap heeft direct toegang tot hun nieuwste culinaire favorieten.

3. Een fenomeen: het succes van dropshipping. Een praktijk die erin bestaat naar China te gaan om een product te vinden en het te promoten, met name bij reality TV-influencers, om het aan hun gemeenschap te verkopen. Pas op, begrijp dat dit geen aanbevolen praktijk is. Inderdaad, niets wordt gerespecteerd met dropshipping, noch de beïnvloeder, noch zijn gemeenschap... de regels van transparantie worden niet gevolgd. Maar we kunnen gewoon onthouden dat invloed verkoopt. Een influencer kan producten verkopen van een merk dat in het land in kwestie niet eens bestaat.

Om producten op Instagram onder de aandacht te brengen, kunnen influencers posts of stories gebruiken. Het is interessant om de formaten te mengen, d.w.z. om producten te identificeren in afbeeldingen of in video's, maar het kan ook verstandig zijn om het carrouselformaat te gebruiken dat is samengesteld uit afbeeldingen en video's. De winkelfunctie kan ook in verhalen worden gebruikt. Dit verticale formaat gebruikt het volledige mobiele scherm en zorgt voor een esthetisch aangename setting zonder afleiding. Influencers kunnen productstickers in verhalen gebruiken om hun volgers snel toegang te geven tot productinformatie en een meer natuurlijke winkelervaring.

Laten we eindigen met een heel goed idee, dat sommige merken al gebruiken: publiceer content van influencers op hun e-commercesite. Inhoud zoals foto's of video's die eerst op de sociale netwerken van influencers worden gepubliceerd en in een tweede stap, met inachtneming van de overdracht van rechten, opnieuw worden geplaatst om een productfiche te illustreren. Een korte opmerking over deze overdracht van rechten, u moet weten dat het een nieuwe overeenkomst vereist tussen merken en influencers, het brengt ook een nieuwe prijsonderhandeling met zich mee. Hoeveel om inhoud te verkopen buiten een influencer campagne? Ontdek deze infografiek van Reech.

Een voorbeeld: Nature & Découvertes. Het merk heeft ervoor gekozen om kwaliteitsvolle inhoud, gemaakt door de influencers waarmee het samenwerkt, uit te zenden op zijn productfiches. Foto's verhogen de click-through rates, influencer foto's verhogen de conversie rates! Influencer marketing is niet alleen wat er gebeurt op de sociale netwerken van influencers. Het is ook de mogelijkheid van merken om inhoud van influencers op te halen om die op hun eigen verkooptool te zetten.

Auteur

Digitale groei

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *